Bättre statistik från Facebook

Om du använder dig av Google Analytics för att följa statistiken på din webbplats har du säkerligen sett att Facebook förekommer flera gånger i listan över hänvisningar, det vill säga listan över var dina besökare kommer ifrån.

Skärmdump från Analytics-verktyget

Att Facebook förekommer ett antal gånger gör det svårare att se, hur många besökare som totalt sett hänvisas från Facebook. Om vi slår ihop alla besökare som kommer från Facebook till en gemensam grupp, så blir det enklare att utvärdera dina olika satsningar.

Vilka adresser använder Facebook?

Facebook använder sig av ett antal olika adresser i sina hänvisningar:

  • web.facebook.com eller bara facebook.com är den vanliga adressen för personer som kommer från en vanlig dator.
  • mobile.facebook.com eller m.facebook.com är adressen för personer som kommer från Facebook-appen på mobilen.
  • touch.facebook.com eller t.facebook.com är adressen för personer som kommer via den mobila webbplatsen för Facebook.

Därutöver finns det två lite speciella hänvisningsadresser:

  • l.facebook.com
  • lm.facebook.com

När du ser hänvisningar från dessa adresser, innebär det att besökaren har kommit genom en s.k. Link Shim, innan den hamnade på din webbplats. En Link Shim är ett integritetsverktyg som introducerats av Facebook redan år 2008. Dess huvudsakliga uppgift är att skydda användaren genom att plocka bort alla personliga detaljer i hänvisningen (som t.ex. användarkonto).

Hur slår jag ihop olika Facebook-hänvisningar?

För att slå ihop alla olika Facebook-hänvisningar kan du enkelt följa stegen nedan.

  1. Gå till Analytics-administrationen. Det gör du genom att klicka på kugghjulet längst nere till vänster.
  2. Klicka på Filter i den högra kolumnen:
    Skärmdump för att lägga till filter
  3. Klicka på den röda "Lägg till filter"-knappen högst uppe
  4. Nu stegrar du kort igenom några inställningar:
    1. Välj "Skapa ett nytt filter"
    2. Ge filtret ett namn, t.ex. "Sammanslagning Facebook"
    3. Välj "Anpassat" som Filtertyp
    4. Välj "Sök och ersätt"
    5. Ange "Kampanjkälla" under Filtreringsfält.
      Filterinställningar 1 för Analytics
  5. Nu gäller det att ange rätt söksträng och ersättningssträng.
    Som Söksträng anger du följande:
    ^(m|lm|mobile|l|web|touch)\.facebook

    Under Ersätt sträng anger du
    facebook

  6. Nu kan du testa ditt filter genom att verifiera det. Länken för det finns lite längre ner på sidan
    Länk för att verifiera filtret.

I vårt konkreta exempel ser resultaten av verifieringen ut på följande sätt:

Resultat filterverifiering

Nu behöver vi bara klicka på Spara-knappen – och ditt nya filter är igång.

Kommentarer ( 0 )

Skriv en kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.